Hvornår reagerer vi på chok?

I løbet af to dage, i denne uge, blev min far indlagt på intensiv og min mand
indlagt til observation. Pyha.. gad vidst hvordan stjernerne står Det er sgu
godt at jeg har en masse gode afstressnings teknikker, for de var
været nødvendige.

Nu skal jeg nok tage mig sammen.

Nu da krisen med min far er overstået reagerer min mor. Mens
hun græder sig er hun; ”nu skal jeg nok tage mig sammen”. Nej det skal du ikke,
du skal bare give los! Det er som om det kommer helt bag på hende, at hun nu
har ondt i ryg og mave, har svært ved at sove og føler stor indre uro.

”Kroppen husker alt!, den gemmer bare på det indtil der er
ro til at vi kan reagere. Det er lige som de mennesker der har ”weekend migræne”.
De holder skansen på jobbet hele ugen og når de så kan slappe, så reagerer
kroppen.

Familie drama i sommerferien

En del familier oplever også stor turbulens når de endelig
har fri sammen. Pludselig har de tid til hinanden og så kommer alt det frem som
de har gemt på.

Hvad skal vi gøre?

Afsæt hver dag minimum 10 minutter til dig selv, til ”alene
tid”.

Du kan vælge at meditere for at skabe ro.

Du kan vælge at skrive dine største stress punkter ned,
så du ved hvad du har med at gøre.

Du kan vælge at afslutte din dag med at skrive eller højt
sige 5 ting som du er taknemmelig for.

Du kan sidde og lytte til musik der gør dig glad.

Husk at ”alene tid” er ligesom at lukke dampen ud.

Det mentale tryk aftager og du bliver både mere glad og
mere rummelig!

Jeg håber du får nogle fantastiske fridage og mærker at
livsglæden kan vende tilbage når blot du husker at tage bedre vare på dig selv
og respektere dine egne grænser.

Kærlig hilsen Jette

 

Om Jette Holm

Holistisk arbejdende terapeut, underviser og forfatter. Indehaver af Den Danske Skole for Komplementærterapi. Uddanner bl.a "Livsstilskonsulenter" og "Livsstilsterapeuter". Jeg har skrevet 14 bøger om personlig udvikling, om bla. personlighedtyper og krystaller. Jeg er 46 år, mor til Nikita på 6 og Niklas på 19. Derudover er jeg gift med Jacob, som jeg har Nikita sammen med og er tillige bonusmor til Josephine på 15 og Sebastian på 16.
Dette indlæg blev udgivet i Uncategorized. Bogmærk permalinket.

3 svar til Hvornår reagerer vi på chok?

  1. kirsten schubart siger:

    Hej Kære Jette, jeg kender lige 2 personer som har brug for at læse dette , chok, de har begge fået et adrenalinschok pga et hvepsestik, vi har oplevet venner der efter en tid har oplevet STORE allergiske reaktioner , vaxinationer mod hveps, det er nok ikke denne vaks. men kroppens chock på adrenalin, der har udløst denne allergi, altså allergi på nærmest ALT.

  2. kirsten schubart siger:

    Vi spørger om et godt råd, kh Kirsten

  3. Marianne Bastue siger:

    Ja, kroppen husker, og endda rigtig godt. Jeg kender alt til weekend migræner og “ferie sygdom”, der igennem en længere årrække var fast inventar i mit liv, og det var nærmest en gåde for mig, hvorfor jeg altid var syg “når du jeg ENDELIG havde en lille smule ferie…..”, eller hvorfor jeg weekend efter weekend lå nærmest lammet i fosterstilling på min sofa ude af stand til at rejse mig op og være bare en anelse aktiv.

    En spændende uddannelse til Afspændingspædagog og mange års intens arbejde med min krop senere forstod jeg endelig HVORFOR, og jeg er har nu lært at lytte til min krop….. Eller har jeg?!? Svaret er indlysende; NEJ åbenbart ikke! Jeg glemmer det tydeligvis i lange perioder med stress og hårdt arbejde. Det seneste år jeg næsten været små-syg 1 gang om måneden – og jeg som ellers har et jern-helbred! Dette kulminerede senest med en skøn cocktail af halsbetændelse, forkølelse, mavebetændelse og ikke at forglemme en måneds ørebetændelse (hvilket i øvrigt er rædselsfuldt smertefuldt) alt sammen bare en uge inden (samt undervejs på) min første rigtige ferie i 1½ .

    Så nu HAR jeg lært lektien, mit liv er lagt om (dvs. skåret kraftigt ned på arbejde), fokus er på nydelse og velvære, og det skal være slut med ferie-sygdom og weekend migræner. Mine ferier og weekender skal fra nu af nydes med en sund, glad og velfungerende krop…. Og det kan godt anbefales 🙂

    Så opfordringen er hermed givet videre: træd på bremsen, skru ned for tempoet og husk at nyde livet hver eneste dag – ellers skal din krop nok minde dig om det.

    Kærlige hilsner Marianne

Skriv en kommentar